Time To Level Up The
UseOf ICT In Your
Classroom?
Johan LindströmAssistant Principal in secondary
|
ถึงเวลาแล้วหรือยังที่จะยกระดับการใช้เทคโนโลยีในห้องเรียนของคุณ
บทความโดย Johan Lindström
ที่มา : http://www.itlresearch.com/research-a-reports/10-reports/40-2011-itl-research-findings-and-implicationsสืบค้นวันที่ : 10 ตุลาคม 2560 |
The obvious question for every teacher is of course: “How should I as a teacher that know very little of these ICT tools be able to transform my teaching methods in the classroom?” At this article, I´ll try to describe a way that most teachers can use to get started on that journey. |
คำถามที่เห็นได้ชัดเจนสำหรับครูทุกคน“ผู้ที่เป็นครูรู้หรือไม่ว่าเครื่องมือทางด้านเทคโนโลยีไอซีทีสามารถที่จะเปลี่ยนวิธีการสอนของครูในห้องเรียนได้มากน้อยเพียงใด” ในบทความนี้จะได้พยายามอธิบายวิธีการที่ครูส่วนใหญ่สามารถทำได้ และใช้เป็นจุดเริ่มต้นและเดินตามเส้นทางเหล่านี้ |
The Use Of ICT In Your Classroom |
การใช้เทคโนโลยีไอซีทีในห้องเรียนของคุณ |
Most schools and teachers make the same journey when the move from an analogue classroom to a more digital one. ITL Teacher Survey from 2011 contains a chart (page 20) showing this journey in one picture: |
โรงเรียนและครูส่วนใหญ่จะเดินทางเหมือนกันเมื่อย้ายจากห้องเรียนรูปแบบเดิมอนาล็อกไปเป็นรูปแบบสมัยใหม่แบบดิจิทัล การสำรวจจาก ITL Teacher 2011 (Innovative Teaching and Learning Research : SRI Inrernational) แสดงให้เห็นถึงแผนภาพดังต่อไปนี้ |
การใช้งานแบบพื้นฐาน |
|
ร้อยละ 36 สืบค้นข้อมูลสารสนเทศ
ใช้อินเตอร์เน็ต
|
|
การใช้งานระดับสูง |
|
ร้อยละ 15 เขียน หรือแก้ไขเรื่องราว
รายงาน และอื่นๆ
|
|
Most teachers that are new to using
computers in the classroom starts by using Internet as a source of
information, using the computer to share content (from teacher to student,
the other way around or both ways) and as a substitute for pen and paper, just
as is shown in the chart above. There is nothing wrong with using computers
this way, but this is not what computers excel at. Todays computers are
really, really good at calculating huge amounts of data almost instantly as
well as creating simulations, animations and multimedia. The next level for
using computers in the classroom should be to start using tools for these
“higher level use of ICT” shown in the chart above in the classroom.
|
ครูส่วนใหญ่ที่เพิ่งเริ่มต้นกับการใช้คอมพิวเตอร์ในชั้นเรียน
จะเริ่มต้นด้วยการใช้อินเทอร์เน็ตเป็นแหล่งข้อมูลการใช้คอมพิวเตอร์ในการแชร์เนื้อหา
(จากครูกับนักเรียนวิธีอื่น ๆ หรือทั้งสองวิธี) ใช้คอมพิวเตอร์แทนปากกาและกระดาษ
เช่นเดียวกับที่แสดงในแผนภูมิด้านบน
ไม่ใช่เรื่องที่ผิดปกติแต่อย่างใดในการใช้คอมพิวเตอร์ด้วยวิธีนี้ แต่คอมพิวเตอร์ในปัจจุบันมีความสามารถในการคำนวณข้อมูลจำนวนมหาศาลเกือบจะทันทีรวมถึงการสร้างภาพจำลองภาพเคลื่อนไหวและมัลติมีเดีย
สำหรับการใช้ในระดับต่อไป
การใช้คอมพิวเตอร์ในห้องเรียนควรเริ่มใช้เครื่องมือสำหรับ "การใช้ ICT ขั้นสูง"
ที่แสดงในแผนภูมิด้านบนนี้
|
The obvious question for every teacher
is of course:
”How should I as a
teacher that know very little of these ICT tools be able to transform my
teaching methods in the classroom?”
|
คำถามสำหรับครูทุกคนแน่นอนว่า:"ฉันเป็นครูที่รู้น้อยมากเกี่ยวกับเครื่องมือเทคโนโลยีไอซีที เหล่านี้ ฉันสามารถเปลี่ยนวิธีการสอนของฉันในห้องเรียนได้อย่างไร |
I´ll try to describe a way that most
teachers can use to get started on that journey.
There are some ICT tools that you can
start using in the classroom with some of the students in your class. If you
start with the students that are interested and that normally complete their
tasks sooner than the other kids in your class they will be an invaluable
source for you when making this transformation. You can supply the ICT tools
and directions to online resources where they can teach themselves how to use
the ICT tools and they can start using them when they completed the tasks
you´ve given them. Once they learn how to use the ICT tools they can teach
other kids in your class and you as a teacher can of course learn from them
as well. Soon all students in your class are able to work with ICT tools that
you never thought you´d be able to use in your classroom. There is nothing
that boosts the confidence in a student as much as when they are able to
teach the grown ups!
|
ฉันจะพยายามอธิบายวิธีที่ครูส่วนใหญ่สามารถใช้เพื่อให้สามารถเริ่มต้นในเส้นทางนี้ได้ มีเครื่องมือเทคโนโลยีไอซีทีบางอย่าง
ที่คุณสามารถเริ่มใช้ในห้องเรียนกับนักเรียนบางคนในชั้นเรียนของคุณ ถ้าคุณเริ่มต้นกับนักเรียนที่สนใจในการเรียน
ซึ่งโดยปกติพวกเขาจะเสร็จสิ้นงานเร็วกว่าเด็กคนอื่น ๆ ในชั้นเรียนของคุณ พวกเขาจะเป็นแหล่งล้ำค่าสำหรับคุณเมื่อทำการเปลี่ยนแปลงนี้
คุณสามารถจัดหาเครื่องมือเทคโนโลยี ICT และเส้นทางไปยังแหล่งข้อมูลออนไลน์ที่พวกเขาสามารถเรียนรู้ด้วยตัวเองว่าจะใช้เครื่องมือ
ICT อย่างไรเมื่อพวกเขาเรียนรู้วิธีใช้เครื่องมือ ICT
พวกเขาก็สามารถสอนเพื่อนคนอื่น ๆ ในชั้นเรียนของคุณ และคุณเป็นครูสามารถเรียนรู้จากพวกเขาด้วยเช่นกัน
|
Some ICT Resources To Get You Started
|
ตัวอย่างแหล่งเทคโนโลยี ICT
เพื่อให้คุณเริ่มต้น
|
Wordle
A word-cloud generator. You copy and
paste a text in the generator and it´ll calculate how many times each word is
written. In the generated cloud the more frequent words are shown bigger in
size. I pasted this article into Wordle and the picture above is the result.
”Using” and ”classroom” are the words I´ve used most frequently in my text.
The students will find lots of more uses for wordclouds as soon as they start
using them.
|
Wordle คือการสร้างข้อความแบบ Typography ที่สร้างขึ้นให้อัตโนมัติจากเว็บไซต์หรือพิมพ์คำเข้าไปให้สร้าง จัดวางรูปแบบและเลือกโครงสี เทคนิค+เทคโนโลยีจาวาสคริปนี้ วิธีการนี้ต้องติดตั้ง Java script เพื่อทำงานให้หรือเล่น-แสดงให้ก่อน ลองติดตามและทดลองศึกษาเองเพื่อนำมาปรับประยุกต์ใช้ในงานออกแบบกราฟิกสำหรับบรรจุภัณฑ์หรืองานภารกิจอื่นๆ ที่ต้องการให้เสริมเพื่อความสวยงาม |
Algodoo
A free (for PC or Mac) simulation
tool. Also available (but not free) for iPads. Very useful in physics
education, but also useable in other subjects. In Algodoo you can simulate
(and change the parameters) for instance gravity, friction and density. Since
it´s possible to build freely the students will come up with other things to
build and simulate than you as a teacher will do. A tutorial video on youtube
shows an example of what you can do in Algodoo:
|
Algodooเครื่องมือจำลองฟรี (สำหรับ PC หรือ Mac) นอกจากนี้ยังมี (แต่ไม่ฟรี) สำหรับ iPads มีประโยชน์มากในด้านฟิสิกส์การศึกษา
แต่ยังสามารถใช้ประโยชน์ได้ในวิชาอื่น ๆ ใน Algodoo คุณสามารถจำลอง
(และเปลี่ยนพารามิเตอร์) เช่นแรงโน้มถ่วงแรงเสียดทานและความหนาแน่น เนื่องจากจะสร้างได้อย่างอิสระ
นักเรียนสามารถสร้างและจำลองได้มากกว่าครูที่สอนและทำ
|
Space Engine
A free simulation of our universe. You
can freely explore whatever you´re interested in by moving around freely from
the planets to the most distant galaxies. Works on PC only!
|
Space Engineจักรวาลของเรา จำลองฟรีของ คุณสามารถสำรวจสิ่งที่คุณสนใจได้โดยอิสระโดยการเคลื่อนที่ไปรอบ ๆ ได้อย่างอิสระจากดาวเคราะห์ไปยังกาแลคซีที่ห่างไกลที่สุด ทำงานบนเครื่องพีซีเท่านั้น! |
Minecraft
A game that has sold over 17 million copies on PC/Mac alone. It´s available on other
platforms as well. Minecraft is a game where you can build freely with
blocks. Millions of kids love this game and you can use Minecraft in the
classroom as well in many different ways. There are lots of videos on Youtube
shoving examples of what you can build.
A link with 25 examples of stuff built
in Minecraft that will blow your mind away:
http://mashable.com/2013/02/13/amazing-minecraft-creations/
|
Minecraftเกมที่ขายได้มากกว่า 17 ล้านเล่มในเครื่อง PC / Mac เพียงอย่างเดียว มีอยู่ในแพลตฟอร์มอื่นเช่นกัน Minecraft เป็นเกมที่คุณสามารถสร้างได้อย่างอิสระด้วยบล็อค เด็กนับล้าน ๆ
รักเกมนี้และคุณสามารถใช้ Minecraft ในห้องเรียนได้หลายวิธี
มีวิดีโอมากมายใน Youtube ที่นำตัวอย่างสิ่งที่คุณสามารถสร้าง
|
Once you start using these (or other similar) tools in
your classroom, share the ideas you get with your colleagues. One important
aspect of changing the way teachers work in the classroom is to share ideas
that work. Remember that anything that works in your classroom is worth
sharing to other teachers. Sometimes teachers feel that a lesson or idea has
to be ”worldclass” to be worth sharing, but anything that is tested in a
classroom and that works is worth sharing. If another teacher say: ”I´ve
tested this in my classroom and it works”, I´m sure you´re interested in
listening to the other teacher. This works both ways!
|
เมื่อคุณเริ่มใช้เครื่องมือเหล่านี้
(หรือเครื่องมืออื่นที่คล้ายคลึงกัน) ในห้องเรียนแล้วให้แบ่งปันความคิดที่คุณได้รับร่วมกัน
สิ่งหนึ่งที่สำคัญในการเปลี่ยนวิธีการทำงานของครูในห้องเรียนคือการแบ่งปันความคิดที่ได้ผล
โปรดจำไว้ว่าทุกอย่างที่ใช้ในห้องเรียนของคุณน่าจะคุ้มกับครูอื่น ๆ
บางครั้งครูรู้สึกว่าบทเรียนหรือแนวคิดจะต้องเป็น "worldclass" เพื่อแบ่งปันกัน
แต่สิ่งที่ได้รับการทดสอบในห้องเรียนและผลงานนั้นคุ้มค่ากับการแชร์
ถ้าครูคนอื่นพูดว่า "ฉันได้ทดสอบห้องเรียนและห้องนี้แล้ว"
ฉันแน่ใจว่าคุณสนใจที่จะฟังครูคนอื่น
|
จัดทำโดย นางสาวสุริศา วารุณ รหัสนิสิต 6014650890
นายธนพล กัณหสิงห์ รหัสนิสิต 6014650679
ไม่มีความคิดเห็น:
แสดงความคิดเห็น